Suriyeli mültecilerin eğitiminden dolayı Türkiye’ye övgü  
Suriyeli mültecilerin eğitiminden dolayı Türkiye’ye övgü

Suriyeli mültecilerin eğitiminden dolayı Türkiye’ye övgü

Millî Eğitim Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Yusuf Büyük, İnsan Hakları İzleme Örgütünün Suriyeli mültecilerin eğitimi raporuna ilişkin dış basında Türkiye´ye övgü içeren haberlerin yapıldığını ancak Türkiye´deki bazı medya kuruluşları tarafından haberlerde “MEB bu konuda bir şey yapmıyormuş ve başarısız olmuş“ gibi bir algı operasyonu yapıldığını söyledi.

Suriyeli mültecilerin eğitiminden dolayı Türkiye’ye övgü

Büyük, İnsan Hakları İzleme Örgütünün 8 Kasım´da yayınladığı "Türkiye´deki Suriyeli Mülteci Çocukların Eğitime Erişmelerinin Önündeki Engeller-Kayıp Nesil Olmalarını Engellemek" raporu ekibiyle birlikte incelediğini ifade etti.


Raporun, Türkiye´nin 2011´den itibaren Suriyeli öğrencilerin eğitimine ilişkin yürüttüğü faaliyetlere projeksiyon tuttuğunu belirten Büyük, "Bakanlığımız, raporun tamamı okunduğunda, Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti´nin Suriye krizinin başladığı günden itibaren krizin Türkiye´ye yansımalarını cömertçe ve olağanüstü gayretle yönetmeye çalıştığı, her türlü baskıya rağmen politikalarını istikrarlı şekilde devam ettirdiği, bu sebeple şu anda dünya üzerinde en fazla mülteci nüfusuna ev sahipliği yaptığının rapora yansımasından memnuniyet duymaktadır" değerlendirmesinde bulundu.


Türkiye´nin krize müdahale amacıyla yaptığı yasal düzenlemeler ve sunulan hizmetlerin raporda övgü konusu olduğuna işaret eden Büyük, Suriyeli çocukların eğitime erişimlerinin önündeki engelleri kaldırmak adına MEB´in çalışmalar, paydaş kuruluşlar ve sivil toplum kuruluşları ile koordineli şekilde oluşturduğu yönetim modelinin de raporda yer aldığını vurguladı.


"İstatistikler mevcut göstergelerin çok altında"
Büyük, terminolojik hataların ve bazı konularda durumu doğru şekilde yansıtmayan bilgilerin rapora yansıtıldığını tespit ettiklerine işaret ederek, "Raporda, yer alan istatistikler de mevcut durumdaki göstergelerin çok altındadır. Ancak bakanlığımız genel olarak raporda yer alan zorluklar ve olumsuz durumların tespit edilmesini faydalı bulmakta ve sorun olarak ortaya çıkmış bulguların her biri için tedbirler alarak daha fazla Suriyeli çocuğun eğitime erişimini sağlamayı ve sunulan eğitim hizmetlerinin kalitesini artırmayı amaçlamaktadır" diye konuştu.


Raporda, 4 yıllık sürede eğitime kazandırılan öğrenci sayısı ve yapılanlar konusunda Türkiye´ye, MEB´e ve Bakan Nabi Avcı´ya teşekkürlerin kayıt altına alındığını bildiren Büyük, "Bütün dış basında bu rapordan alıntılar yapılarak Türkiye´ye övgüler dizildi. Ancak maalesef bizim de üzerinde çalıştığımız öneriler bölümündeki eksiklikleri bir takım medya, Milli Eğitim Bakanlığının üzerinde de algı operasyonu yaparak sanki başarısız ve bu konuda herhangi bir şey yapılmıyormuş imajı oluşturma adına yayınlar yaptılar" ifadesini kullandı.


Büyük, raporu hazırlayan İnsan Hakları İzleme Örgütü yetkilileriyle sabah bir araya geldiklerini belirterek, "Onlar da bu haberlerden rahatsız olduklarını ifade ettiler" dedi.


"Rapor konusunda bizim herhangi bir olumsuzluğumuz yok" diyen Büyük, şöyle devam etti: "İnsan Hakları İzleme Örgütü, bizim hazırladığımız bir raporu da ´basını bilgilendirme´ adı altında bütün kamuoyununa duyuracaklar. Kendi sitelerinde yayınlayacakları ve ulusal, uluslararası medyaya servis edecekleri bu rapor örgütün de ilk uygulaması olacak."


"Hedef 450 bin öğrenciye ulaşmak"
Büyük, raporun öneriler bölümündeki tavsiyeleri zaten aylar öncesinden itibaren çalışmaya başladıklarını anlattı. Büyük, "1,5 ay önce eğitim sistemine alınan Suriyeli öğrenci sayısı 230 bindi. Şu an itibarıyla 65 bin Suriyeli öğrenciyi daha sisteme katarak toplamda 295 bin Suriyeli öğrenci eğitime kazandırıldı. Bakanlığımız bu çalışmalar doğrultusunda, 2015 Kasım ayı itibarıyla ulaştığı 290 bin olan Suriyeli öğrenci sayısını öğretim yılı sonuna kadar 450 binin üzerine çıkarmayı hedeflemektedir" ifadesini kullandı.


Bakanlığın okul çağındaki Suriyeli çocukların eğitim hakkından mahrum kalmamaları amacıyla 2015-2016 öğretim yılının başlamasıyla merkezi düzeyde eylem planı hazırladığına değinen Büyük, bu planın uygulanabilmesi amacıyla başta UNICEF başta olmak üzere uluslararası kuruluşlar, paydaş kamu kurum ve kuruluşlarıyla sivil toplum kuruluşlarının katılımları ile krizden en fazla etkilenen illerde il eylem planlarını oluşturmaya başlandığını vurguladı.


Büyük, daha fazla Suriyeli çocuğun eğitime erişimlerini sağlamak adına Bakanlığın belirlediği politikaların sahada uygulanmasıyla sorunların çözüme kavuşturulması, il düzeyinde ihtiyaçların tespiti, ihtiyaçlar doğrultusunda desteklerin verilebilmesi amacıyla ilave kaynaklar üretilmesi çalışmalarının da hız kazandığına işaret etti.


Tüm Suriyeli çocukları okullaştırmak istediklerini vurgulayan Büyük, şu hususlara dikkati çekti: "Okula devam etmeyen öğrenci konusunda herhangi bir şey yapamıyoruz. Bunu örneklendirmek istiyorum. Suriye´de lise öğretimi mecburi değil. Çok rahat bir ortamda kendi ülkelerinde mecburi olmayan bir eğitimi bizim ülkemizde göçmen olarak geçici koruma altında yaşayan misafirlerimiz olarak liseye devam konusunda da çok gayretli görmüyoruz. Biz, liseye devam etme konusunda gayretli değillerse biz boş mu duracağız. Hayır. Biz yine de bütün imkanlarımızı seferber ederek Sayın Bakanımızın söylediği bu rakama yıl sonuna kadar ulaşacağız. Burada sadece Milli Eğitim Bakanlığının değil, paydaşların uluslararası örgütlerin de desteğine ihtiyaç var. Zira, uluslararası örgütler bugüne kadar ülkemizde bulunan misafirlerin eğitimi konusunda çok istekli davranmadılar. Nitekim bizim 300 bin öğrenci sistemde olmasına ve kendileri 100-150 öğrenci kabul etmemelerine rağmen bizim bu gayretlerimize karşı yardım konusunda çok fazla istekli de olmadılar."

 

Türkçe öğretimi için kurslar açılacak
"Şu anda yabancı tanıtma numarası almış olan Suriyeli misafirlerimiz hangi ilde olurlarsa olsunlar, istedikleri okula gittiklerinde okul müdürleri onları sınıflarına kabul etme mecburiyetinde" bilgisini paylaşan Büyük, şu ifadeleri kullandı: "Eğer Türkçe konusunda sıkıntı yaşıyorsa Suriyeli öğrencilerimiz, okulda mevcutsa ya ders bitiminde ya da hafta sonları bu öğrencilerimize, Türkçe öğretilmesi konusunda kurslar açacağız. Böylece adaptasyonları, birlikte okudukları öğrencilerin seviyelerinden geri kalmamaları konusunda da gayret edeceğiz. Bu konudan bütün il ve ilçe milli eğitim müdürlerimizin haberi var. Biz il müdürlerimize sene başında bu talimatı vermiştik. Sizin aracılığınızla da tekrarlayalım. ´Suriyeli kanaat önderlerine, hem de okul müdürlerine yabancı tanıtma numarasıyla gelen bütün Suriyeli öğrencileri, okullarınıza alın´ diyoruz."

 

Suriyelilere destek için 3 dilde broşür
Büyük, Suriyeli öğrencilerin eğitimine ilişkin yapılan ve yapılacak uygulamalar hakkında ise şunları, kaydetti:  "Bakanlığımız, raporda tavsiyeler bölümünde yer alan tekliflerin tamamını yerinde bulmaktadır. Ayrıca her teklife karşılık gelebilecek rapordan bağımsız olarak gerekli çalışmalar yürütülmektedir. Suriyeli öğrencilerin okullarımıza uyumunu desteklemek ve hızlandırmak amacıyla dil öğretim programları ve materyalleri hazırlama çalışmaları devam ediyor. Eğitime erişimleri sağlanan Suriyeli öğrenciler e-okul ve YÖBİS otomasyon sistemleri üzerinden kayıt ve takip ediliyor. Öğretmenlik yapabilecek nitelikteki Suriyelilerin gönüllü olarak Suriyeli öğrenciler için yürütülen eğitim faaliyetlerine katılmalarına izin veriliyor. Faaliyetlere katılan öğretmenlere UNICEF ve sivil toplum kuruluşları tarafından düzenli maddi destekler verilmesi koordine ediliyor. Suriyelilere, sivil toplum kuruluşlarına ve okul idarelerine yönelik eğitimin önemini, okula kayıtların nasıl yapılacağını, çocukların okula kayıt yaptırmaları durumunda ne tür desteklerden yararlanabileceklerini Türkçe, İngilizce ve Arapça olacak şekilde üç dilde açıklayan broşürler UNICEF ve UNHCR ile işbirliği içerisinde hazırlanmıştır ve yakında kamuoyu ve paydaşlarımız ile paylaşılarak kitlelere ulaştırılacak. Geçici eğitim merkezlerinin sayıları hızlı bir şekilde artırılmakta, ayrıca bu merkezlere verilen destekler de düzenli hale getirilmektedir."

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.